mercoledì 5 ottobre 2011

Gjite cun Glesie Furlane!

I contats jenfri la Glesie di Aquilee e i teritoris sot de sô jurisdizion, fint dilà dai confins naturâi des Alps, par riscuvierzi lis ricjecis spirituâls e culturâls dal Patriarcjât e de nestre Glesie mari. Chest al è stât il leitmotiv de gjite organizade di Glesie Furlane chest an ai 24 di Setembar, une zornade tal mieç di bielecis naturâls, culturâls e storichis.
O sin partîts un groput di personis in coriere di Vençon, intune matine frescje ma plene di soreli, ae volte dal pas di Mont Crôs di Cjargne: par me e jere la prime volte che o fasevi cheste strade e o scuen dî che za dome chest e je une emozion uniche! La strade che si sberdee jenfri lis montagnis intune spirâl simpri plui alte che e met bardabon i brivits! Subit dilà dal pas o sin jentrâts in tiere austriache, ma si sint une cierte sugjestion a savê che ancje li secui indaûr si scoltave la peraule dal patriarcje di Aquilee, a cussì tancj (e in chê volte inmò di plui) km di distance.
La prime tape e je stade Aguntum, une citadine che sot di se e tapone ancjemò une vore di rescj romans, segn di une frecuentazion di chel lûc za te epoche che e va dal I al VII secul dopo di Crist. Chi o vin visitât il museu archeologjic di gnove fate, bielin, ma lassaitmi dî, no mi à plasût il sisteme di ricostruzion dai rescj gjavâts fûr.
In bande dal museu di fat a son i scavos de antiche citadine cu lis termis, lis stradis, il foro e ancje une cjase tipiche de epoche; po ben, fâ archeologjie nol vûl dî "fâ sù parsore de robe vecje" ma valorizâ ce che al è za. Un pôc come che si viôt tal palaç di Cnossos a Crete, un "scempio" di ce che invezit la archeologjie e varès di tutelâ!
Dut câs e je di bande lôr la volontât di valorizâ ancje chel pôc che si à.
Cjamine che ti cjamine nus è vignude propite fam, e cussì si sin inviâts viers la tant insumiade "pause pal gustâ", intun puest bielonon che al cjalave sot dute la valade di Lienz!
Tal dopomisdì invezit o sin rivâts a Lavan, dulà che si cjatin i rescj di une glesie di fate tipichementri aquileiese! Chi pre 'Sef (de plêf di Guart) nus à ben spiegât la plante dal edifici e il so disvilup, emozionant.
Chi sot te foto si viodin i rescj de glesie, un puest che al merite visitât ancje pal contest dulà che si cjate, cuntune viste bielonone e une pâs incredibile.
P.S. al rientro no podeve mancjâ une soste par une birute prime di tornâ a passâ il confin! ;)

Nessun commento: